خبرخوان جام نیوز
|
سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ الثلاثاء ٩ ذو الحجّة ١٤٣٩ Tuesday, August 21, 2018
 
کد خبر: 871647
نظرات: 0
تاریخ مخابره : ۱۳۹۶/۱۱/۵ - ۱۹:۵۱
آیا ایبوپروفن مردان رانابارورمی‌کند؟
زیاده‌روی درمصرف ایبوپروفن می‌تواند درنهایت مردان رابه هایپوگنادیسم مبتلا کند که باعلائمی مانند کاهش میل جنسی، کاهش توده عضلانی و قوای بدنی، خلق‌وخوی افسرده و خستگی همراه است.
ایبوپروفن آیا ایبوپروفن مردان رانابارورمی‌کند؟
به این مطلب امتیاز دهید
0% 0% بازدید

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز، استفاده از داروهای مسکّن در مواقع مواجهه با سردرد واقعا وسوسه‌برانگیز است،‌ اما یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که زیاده‌روی در مصرف داروهای ایبوپروفن می‌تواند بر قوای باروری مردان تاثیر منفی بگذارد و حتی به بیضه‌های آنان آسیب برساند. گزارشی از این مطالعه در Proceedings of the National Academy of Sciences به انتشار رسیده است.

 


در این مطالعه کوچک که ۳۱ نفر از مردان ۱۸ تا ۳۵ ساله مورد بررسی قرار گرفته‌اند، مشخص شده است که مصرف ایبوپروفن با افزایش خطر ابتلا به نوعی اختلال هورمونی به‌نام هایپوگنادیسم (compensated hypogonadism) همراه است. هایپوگنادیسم، نوعی اختلال هورمونی است که در آن سطح هورمون لوتئینه‌کننده (LH) نسبت به هورمون تستوسترون بالاتر می‌رود.

 


مردان حاضر در این مطالعه، ۶۰۰ میلی‌گرم از ایبوپروفن را به مقدار ۲ بار در روز و به مدت ۲ هفته تحت نظر محققنان مصرف کرده‌اند و درنهایت مشخص شده است که میزان تستوسترون در بدن آنان بعد از ۱۴ روز تقریبا ۱۸ درصد کمتر می‌شود و این میزان پس از ۴۴ روز به ۲۳ درصد می‌رسد.
پایین بودن سطح تستوسترون، قابلیت بارورسازی مردان را ضعیف می‌کند. اگرچه موارد ابتلا به هایپوگنادیسم هم معمولا فقط بر افراد سالمند یا سیگاری تاثیر منفی می‌گذارد، اما به نظر می‌رسد که زیاده‌روی در مصرف ایبوپروفن هم می‌تواند همین تاثیر را بر مردان جوان‌تر ایجاد کند.

 


دکتر دیوید کریستنسن (از اعضای دانشگاه کپنهاگن و مسئول این مطالعه) می‌گوید: «نگرانی‌ها درباره گسترش اختلال‌های باروری در میان مردان واقعا افزایش قابل توجهی پیدا کرده است و اختلال‌های هورمونی از نقش کلیدی و مرکزی‌ای در این زمینه برخوردار هستند. مطالعات متعددی در سال‌های اخیر نشان داده‌اند که استفاده از داروهای مسکّن توسط مادران باردار، اثرات مخربی برای جنین دارد، اما این تاثیر در مورد مردان ناشناخته بوده است. با این‌ حال، ما متوجه شده‌ایم که زیاده‌روی در مصرف ایبوپروفن می‌تواند در نهایت مردان را به هایپوگنادیسم مبتلا کند که با علائمی مانند کاهش میل جنسی، کاهش توده عضلانی و قوای بدنی، خلق‌وخوی افسرده و خستگی همراه است».

 

بهداشت نیوز

2025

0 نظر
کلیدواژه ها:
نمایش نظرات
شما در حال پاسخگویی به نظر زیر می باشید:

نام کامل:
ایمیل:
نظر شما:
نظر متنی
نام کامل:
ایمیل:
نظر شما:
ارسال
آخرین اخبار جام
آر اس اس ادامه
داغ شده های سرویس
آر اس اس ادامه
آخرین خبر
Top