خبرخوان جام نیوز
|
چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ الأربعاء ٢١ ذو القعدة ١٤٤٠ Wednesday, July 24, 2019
 
کد خبر: 935841
نظرات: 0
تاریخ مخابره : ۱۳۹۷/۱۰/۲۱ - ۲۰:۰۲
عوارض وحشتناک خوردن قرص بدون آب
اگرپس ازمصرف قرص احساس دردپشت جناغ سینه،سوزش،تهوع واستفراغ کردیدبه پزشک مراجعه کنید؛احتمالابعدازانجام آندوسکوپی شاهدایجادزخم‌هایی درمری خواهیم بودکه نشان ازآسیب ناشی ازمصرف قرص‌هاست.
قرص عوارض  وحشتناک  خوردن  قرص  بدون  آب
به این مطلب امتیاز دهید
0% 0% بازدید

به گزارش سرویس گوناگون جام نیوز،   اگرپس از مصرف قرص احساس درد پشت جناغ سینه، سوزش، تهوع و استفراغ کردید به پزشک مراجعه کنید؛ احتمالا بعد از انجام آندوسکوپی شاهد ایجاد زخم‌هایی در مری خواهیم بود که نشان از آسیب ناشی از مصرف قرص‌هاست.

 

یک متخصص گوارش گفت: باز شدن قرص داخل مری، پیش از رسیدن به معده باعث ایجاد اختلالاتی وحشتناک در مری و حتی سوراخ شدن آن می‌شود.شهرام آگاه متخصص گوارش درباره عوارض خوردن قرص بدون آب و عوارض ناشی از آن اظهار کرد: قرصی پس از بلعیده شدن توسط تحرکات مری به سمت معده هدایت می‌شود؛ با توجه به اینکه قرص‌های مصرفی اغلب شکل مناسبی ندارند و عنصری سخت برای بلعیدن محسوب می‌شود؛ بدیهی است که برای سر خوردن و پایین رفتن از مری نیاز به همراه شدن با مایعاتی مانند آب دارد.

 

وی بیان کرد: برخی از قرص‌ها مانند قرص‌های آهن، قرص‌های پتاسیم، برخی آنتی بیوتیک‌ها، داروهای تتراسیاکلین و اتی سایکلین و همین طور برخی از داروهای درمان پوکی استخوان به مری آسیب می‌رسانند؛ خطر ایجاد آسیب ناشی از مصرف این داروها بسیار بالاست تا جایی که حتی پزشکان این حوزه به بیماران توصیه می‌کنند حتما این قرص‌ها را ایستاده، با شکم خالی و همراه با آب فراوان مصرف کنید.

 

همچنین برخی از پزشکان توصیه می‌کنند یک خوردنی ساده مانند نان را پس از این دارو میل کنید تا از پایین رفتن قرص و باز نشدن آن در مری مطمئن شوید.آگاه گفت: در بسیاری از موارد مصرف دارو < medicine>باعث ایجاد اختلالات مری می‌شود به‌طوری که می‌توان آن را یکی از عل شایع ناراحتی‌های مری دانست. برخی از قرص‌های خاص مانند مواردی که در بالا ذکر شد باعث زخم شدن مری می شوند؛ البته این اثرات منفی در بسیاری دیگر از قرص‌ها نیز وجود دارد اما هیچ‌کدام به شدت موارد ذکر شده نیست، به همین دلیل حتما باید با آب فراوان مصرف شوند.

 

علائم آسیب‌ دیدگی مری

این متخصص گوارش گفت: اگرپس از مصرف قرص احساس درد پشت جناغ سینه، سوزش، تهوع و استفراغ کردید به پزشک مراجعه کنید؛ احتمالا بعد از انجام آندوسکوپی شاهد ایجاد زخم‌هایی در مری خواهیم بود که نشان از آسیب ناشی از مصرف قرص‌هاست.

 

وی درباره راه‌های مقابله با این عارضه گفت: تنها راه مقابله با این عارضه این است که اطمینان پیدا کنیم داروی مصرف شده از مری گذشته و پایین رفته است؛ با توجه به شرایط بیمار عواملی مختلف منجر به گیر افتادن دارو در مری می‌شود؛

 

برای مثال معمولا کسانی که دیابت دارند با مشکل بلع مواجه می شوند و احتمال گیر افتادن دارو را در آن‌ها بیشتر است،‌ همچنین افرادی که کم تحرک و دراز کش هستند برای عبور دادن دارو از مری دچار مشکل می‌شوند؛ این افراد نیاز به مصرف بیشتر اب دارند یا بعد از دارویک خوردنی ساده داشته باشند تا از پایین رسیدن آن یه معده اطمینان پیدا کنند.

 

خبرنگاران جوان

2025

کلیدواژه ها:
آب  |  گوارش  |  گوناگون  |  قرص  |  تهوع  |  جام نیوز  | 
پربیننده سرویس
آر اس اس ادامه
آخرین اخبار جام
آر اس اس ادامه
داغ شده های سرویس
آر اس اس ادامه
پایگاه خبری تحلیلی جام نیوز
ارتباط با ما درباره ما ارسال مطلب RSS نسخه متنی آرشیو
آخرین خبر
Top